Noe å tenke på:

“Men alle vi som med utildekket ansikt ser Herrens herlighet som iet speil, blir forvandlet til det samme bilde fra herlighet til herlighet, som av Herrens Ånd”
-2.Kor 3:18 (ISV) -

mandag 20. april 2009

Kilden


Mange ganger, veldig mange ganger, har jeg kommet tilbake fra et kristen arrangement i fyr og flamme. Jeg har i flere dager, noen ganger uker, blitt skikkelig inspirert. Jeg har levd med Gud i et mindre felleskap helt utenfor hverdagen, og vi har hørt god forkynnelse og brukt mye tid i lovsang og tilbedelse. Mange kjenner seg sikkert igjen. Når jeg reiser hjem tenker jeg ofte noe sånn som: Dette jeg har fått her, skal jeg virkelig ta vare på. Dette må jeg få fortalt videre til vennene mine. Jeg vil leve i denne velsignelsen og ikke bare falle tilbake i de normale vanene. Ofte blir jeg mye forandret på slike arrangementer; Ny innsikt og Gudsinspirerte avgjørelser. Likevel dør gnisten og inspirasjonen snart ut. Jeg prøver å finne den tilbake, men kraften som virket så kraftig i meg blir bare kraftløs.

For noen dager siden nå, var jeg på "Catch the fire". En konferanse med fokus på Guds farshjerte. Jeg kom tilbake nå i går, men denne gangen var noe annerledes. Jeg hadde lært og blitt oppfordret til noe på "Catch the fire".

For det første så gikk det opp noe for meg som egentlig er helt opplagt. Kraften, velsignelsen, salvelsen, gleden og inspirasjonen kommer fra Jesus. Det er han som er den evige kilden. Tidligere har jeg prøvd å holde fast ved fruktene av det å ha felleskap med Jesus, men som alle vet så råtner frukten snart. Jeg hadde glemt å holde fokuset på Ham som alt dette gode kom ifra, og istedenfor fokusert på å holde fast på det jeg hadde fått dagene før. Det første jeg vil oppfordre dere til er å se på Jesus. Det er han som er kilden.

Det andre jeg vil nevne for dere er egentlig en løsning på det første. Det er å daglig bruke til sammen med Jesus. La han tale til deg. Det er det samme om du ber, leser bibelen, eller bare er stille for Gud med musikk i bakgrunnen. Men fokuser på å være med Jesus, snakk med han, la han snakke til deg, hvil i hans kjærlighet, ikke stress. Lovsang er kanskje det jeg vil anbefale mest, gjerne sammen med andre. For dere framnesinger som leser dette vil jeg invitere alle som har lyst til å være med på lovsang og forskjellig i bønnerommet på Nesheim. Vi holder på så å si hver dag, så bare ta kontat med meg, Ivar Bye eller Knut Seim.

Gud velsigne dere alle. Og husk å ikke la djevelen ta fra dere det gode som Gud vil gi dere!

lørdag 7. mars 2009

Bokanmeldelse - Ditt gudgitte potensial

Jeg vil anbefale absolutt alle å lese denne boken, Ditt gudgitte potensial, la hver dag bli din beste! av Joel Osteen.

Boken omhandler 7 enkle tema om hvordan å nå sitt fulle potensial og leve det livet Gud har kalt oss til.

"Ikke bare kan du leve lykkelig hver dag, men du kan oppdage hvilket potensial som bor i deg og lære hvordan du kan bruke det for å få et bedre liv og hjelpe andre til å få det samme. Gjennom å praktisere syv enkle sannheter, vil du vokse og utvikle deg til å få frem det beste i deg selv:
  • Strekk deg videre
  • Vær positiv mot deg selv
  • Bygg sterke relasjoner
  • Innarbeid gode vaner
  • Forson deg med din livssituasjon
  • Utvikle ditt indre liv
  • Bevar gløden for livet"
"Gud forbereder deg for større ting. Han kommer til å føre deg lenger enn du trodde var mulig, så ikke bli overrasket når Han ber deg om å ha høyere tanker om deg selv og handle deretter."
-Joel Osteen

Boken kan skaffes på en bok&media butikk eller bestilles her.



mandag 2. mars 2009

En liten tankevekker

"Forbannet være dem som noensinne har hørt Kristi ord og forvrengt hans budskap til en bygning av stein. For Kristus sa: 'Kom til meg alle som har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile.' Jeg har tungt å bære, jeg er såret, og de lar meg ikke komme til ham. I dag har jeg lært at kirken har forandret disse ordene: Kom til meg alle som følger våre regler, og la dem som har tungt å bære, ryke og reise!"
Paulo Coelho


Jeg blir utrolig frustrert hver gang jeg leser ting som dette. Ikke fordi de angriper kristendommen, men fordi jeg vet at de har så absolutt rett. Vi kristne har ofte veldig feil fokus. Vi er mye mer opptatt av å dømme og irettsette, for ikke å snakke om hvor opptatt vi er av å se hvor mye penger vi klarer å samle inn i kollektbøssen, for eksempel til misjonsprosjektet på Framnes. Det er selvfølgelig veldig bra å samle inn penger til å hjelpe, men det vil ikke si at vi hele tiden skal være så opptatt av penger. Vi skal kanskje ikke overtale folk hele tiden til å avse mest mulig. Det er ikke det vi er kalt til
!

Vi kristne har en tendens til å være veldig trangsynte. Vi kan være så opptatt av å leve riktig at alt vi gjør blir galt. Vi dømmer de som "ikke lever slik som oss", og ser med hån på de "fortapte synderne". Hva skiller oss da fra fariseerne på Jesu tid. De eneste personene Jesus virkelig stod imot var fariseerne, de religiøse lederne som selv trodde at Gud var mye mer fornøyd med dem enn med andre. Jesus hadde en gang et møte med disse:

"Da fariseerne hørte at han hadde stoppet munnen på saddukeerne, kom de sammen. Og en av dem, en lovkyndig, spurte for å sette ham på prøve: «Mester, hvilket bud er det største i loven?» Han svarte: «' Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.' Dette er det største og første bud. Men det andre er like stort: ' Du skal elske din neste som deg selv.' På disse to budene hviler hele loven og profetene.» "
Matt 22:34-40